Aktualności
Nową drogą, nowym chodnikiem z pasa startowego do Jarosławca
- Szczegóły
- Aktualności
Maszyny poszły w ruch, znika asfalt, znikną płyty betonowe. Od kilku dni trwają pierwsze prace przy remoncie drogi po zachodniej stronie Jarosławca. Fragment pasa startowego oraz cała droga z charakterystycznych płyt betonowych zostanie całkowicie przebudowana.
To ostatnie dni, gdy do Jarosławca wjeżdżamy po nierównych płytach, które budziły dzieciaki podczas podróży na wymarzone wczasy (oznaczając koniec podróży).
Co nowego powstanie? Przede wszystkim zostanie wylany nowiutki asfalt dla pojazdów czterokołowych o łącznej długości 1872 m. Przypomnijmy, że jednoślady od roku cieszą się nową ścieżką rowerową usytuowaną wzdłuż obecnie remontowanej drogi. Ścieżka ta prowadzi do Wicia i jeszcze dalej w stronę Darłówka.
A co z pieszymi?
Obecnie rowerzyści narzekają, że piesi chodzą po ich drodze… co chwila słychać albo dzwonek albo co gorsza pisk opon - piesi nie zwracają uwagi na rowerzystów, a poruszają się "nieleganie" po ścieżce rowerowej. Teraz i to się zmieni, gdyż z Jarosławca wprost na pas startowy powstanie chodnik z kostki brukowej. Mało tego, cały nowy odcinek drogi wraz z chodnikiem będzie oświetlony – powstanie łącznie 58 punktów świetlnych! Świetnie, prawda?
Te wszystkie zmiany poprawią cały ruch dla turystów. Wielu z nich uwielbia podjechać na pas startowy, gdyż tam znajduje się ich ulubiona plaża. Niektórzy wolą iść pieszo, a inni wolą wybrać się rowerkiem. Po całej modernizacji tego odcinka drogowego bezpieczeństwo turystów jak i mieszkańców zdecydowanie się poprawi.
Oprócz nowej drogi i chodnika na odcinku od Jarosławca (od skrzyżowania ul. Bałtyckiej i Leśnej) do pasa startowego (do pierwszego skrzyżowania na Rusinowo – ul. Letniskowa) pojawią się również nowoczesne parkingi (w tym kilka dla osób niepełnosprawnych) oraz przejścia dla pieszych.
Na obecnym pasie startowym powstaną chodniki po obu stronach ulicy, jak również pojawią się tutaj nowoczesne lampy uliczne typu LED. Szerokość samej drogi jest przewidziana na około 6 metrów.
Prace są przewidziane na drugą połowę roku 2019 i właśnie się rozpoczęły. Całe zadanie warte ponad 3 miliony złotych wykonuje firma STRABAG, która to wygrała przetarg ogłoszony przez Gminę Postomino. Dokładne zakończenie prac ma nastąpić do 29 listopada 2019 r.
W dokumentacji przetargowej zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej gminy Postomino czytamy, że:
Parametry projektowanej drogi:
- droga gminna;
- przekrój: jednojezdniowa dwupasowa;
- szerokość pasa ruchu 3,00÷3,40 m;
- kategoria ruchu KR1;
W m. Jarosławiec zachowuje się istniejącą szerokość jezdni. Istniejący chodnik przebudować do szerokości 2 m, dostosować wysokościowo do nakładki. Istniejące w chodniku pokrywy studzienek dostosować do niwelety chodnika (1 telekomunikacyjna, 2 kanalizacyjne). Na odcinku od Jarosławca do odcinka byłego drogowego odcinka lotniskowego projektuje się drogę o szerokości 6 m z jednostronnym chodnikiem 1,5 m odsuniętym od krawędzi jezdni o 1 m.
Na odcinku dawnego drogowego odcinka lotniskowego projektuje się obustronne zatoki postojowe poprzez poszerzenie istniejącej jezdni do 16 m. Obecnie odcinek ten ma szerokość ok. 12 m. Wymaga to wykonania obustronnych poszerzeń o szerokości ok. 2,0÷2,3 m. Na odcinku tym wykonać obustronne chodniki o szerokości 1,5 m.
Fragment projektowanej drogi - dokumentacja UG Postomino (BIP - http://www.postomino.bip.net.pl/?a=10686)
a) na odcinku km 0+000÷0+212 – m. Jarosławiec:
- zaprojektowano wykonanie nakładek z betonu asfaltowego na rozrkuszonych betonowych płytach – bez zmiany szerokości jezdni;
- zmianę szerokości ścieku z 30 cm na 20 cm wraz z dostosowaniem wysokościowym pod nakładki jezdni;
- zmianę istniejących 2 wpustów na wpusty krawężnikowo-jezdniowe wraz z dostosowaniem wysokościowym pod nakładki jezdni;
- przebudowę istniejącego chodnika o szerokości 2 m z dostosowaniem wysokościowym do projektowanych nakładek – chodnik wyniesiony względem jezdni o 10 cm (12 cm względem obniżonego ścieku);
b) na odcinku km 0+210÷1+310:
- zaprojektowano wykonanie nakładek z betonu asfaltowego na istniejącej jezdni betonowej – o stałej szerokości 6,0 m;
- wykonanie jednostronnego chodnika z kostki betonowej o szerokości 1,5 m odsuniętego od jezdni o 1 m, pomiędzy krawędzią jezdni a chodnikiem ułożone zostaną ażurowe płyty betonowe o szerokości 60 cm, obsypane przepuszczającym wodę kruszywem;
- wystąpi lokalne zwężenie chodnika do szerokości 1,25 m ok. km 0+720 (na długości 40 m)
c) na odcinku km 1+310÷1+818:
- obustronne wykonanie poszerzenia pod zatoki postojowe;
- ułożenie nakładek z betonu asfaltowego na pełnej szerokości, tj. drogi i zatok postojowych;
- wykonanie poszerzeń jezdni pod zatoki postojowe o szerokości do 2,3 m;
- wykonanie obustronnych chodników z kostki betonowej o szerokości 1,5 m odsuniętych od zatok postojowych o ok. 0,5÷1,5 m, pomiędzy krawędzią jezdni a chodnikiem ułożone zostaną ażurowe płyty betonowe o szerokości 40 cm, obsypane przepuszczającym wodę kruszywem;
d) na odcinku km 1+818÷1+872 (w obrębie skrzyżowania z ul. Letniskową w m. Rusinowo):
- zaprojektowano przebudowę skrzyżowania ze zmianą geometrii, tj. zmieniono przebieg drogi z pierwszeństwem,
- wykonanie obustronnych chodników z kostki betonowej wraz z dowiązaniem do istniejącego chodnika z ul. Letniskowej; od strony południowej skrzyżowania chodnik o szerokości 2 m zostanie wyniesiony na +12 cm;
- ściek podchodnikowy zlokalizowany w chodniku na ul. Letniskowej zostanie przedłużony w kierunku krawędzi jezdni (przebudowa taka nie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, ani uzyskania zgłoszenia wodnoprawnego – urządzeniem wodnym jest wylot ścieku podchodnikowego – rzędne urządzenia wodnego nie zostaną zmienione, nie zmieni się charakter odprowadzonych wód, nie zmieni się zakres oddziaływania urządzenia wodnego)
Fragment projektowanej drogi - dokumentacja UG Postomino (BIP - http://www.postomino.bip.net.pl/?a=10686)
DomRaj