Aktualności
Nowa atrakcja w Jarosławcu: pumptrack!
- Szczegóły
- Aktualności
Na początku marca br. na stronie gminy Postomino pojawiło się bardzo ciekawe zamówienie publiczne. Nowy pomysł lokalnych władz powinien ucieszyć rowerzystów, gdyż owe zamówienie publiczne to budowa toru PUMPTRACK w Jarosławcu!
Co to jest pumptrack?
Na stronie Wikipedii czytamy, że pumptrack (ang. pump track) to specjalnie przygotowany niewielki tor łączący jazdę jednośladem (zwykle rowerem) i wszechstronny trening. Zbudowany jest on z szybkich zakrętów i muld. Wyrabia on u użytkowników refleks, zmysł równowagi oraz kondycję. Pierwsze pumptracki powstały w latach 70./80. XX w. jako trasy dla rowerzystów BMX.
Celem przedsięwzięcia w Jarosłąwcu jest rozszerzenie i urozmaicenie infrastruktury wypoczynku oraz rekreacji na terenie nadmorskiej miejscowości.
Przetarg na budowę tego toru rowerowego w Jarosławcu został ogłoszony w postaci "zaprojektuj i wybuduj". Oznacza to, że wykonawca będzie sam projektował tor według konkretnych wytycznych.
zdjęcie: www.pumptracks.nl
W dokumentacji przetargowej czytamy, że: tor ma powstać na działce nr 173/2 w Jarosławcu. Jest to dobrze znana działka w centrum Jarosławca – na niej znajduje się plac koncertowy. Od razu uspakajamy, że nie cała działka jest przeznaczona pod budowę toru rowerowego. Jedynie fragment od strony szkoły o powierzchni około 500 m2. A cały plac koncertowy składa się z kilku działek o łącznej powierzchni około 2,5 ha
Planuje się, aby teren był ogrodzony. W obszarze rekreacyjnym ma zostać zaprojektowany tor rowerowy typu pumptrack z charakterystyczną strefą bezpieczeństwa. Po za nią przewiduje się również miejsce na strefę wypoczynku oraz posadowienie tablicy informacyjnej z regulaminem toru.
Uwaga! Zamieszczone zdjęcia oraz film do tego artykułu są poglądowe i nie odzwierciedlają planowanego toru rowerowego w Jarosławcu!
Przedsięwzięcie ma na celu zagospodarowanie fragmentu działki o numerze ewidencyjnym 173/2 w miejscowości Jarosławiec, poprzez rozszerzenie oferty sportowo-rekreacyjnej oraz dostarczenie mieszkańcom oraz turystom innowacyjnego obiektu rekreacyjnego. Budowa tej infrastruktury wpłynie także na podniesienie walorów turystyczno-rekreacyjnych miejscowości Jarosławiec i gminy Postomino.
Obiekt będzie dostępny dla wszystkich grup wiekowych mieszkańców i turystów przeznaczony do doskonalenia techniki jazdy na rowerze, również w charakterze wyczynowym. Tor składa się z profilowanych pasm jezdnych na których występują garby (muldy) oraz profilowanych zakrętów (band) ułożonych w sekwencje umożliwiające rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez konieczności pedałowania. Serie muld wraz z bandami tworzą zamkniętą pętlę. Zakłada się taki kształt oraz konstrukcje i wykończenie toru, aby zapewnić możliwość bezpiecznego opuszczenia pasma ruchu.
Prace projektowe powinny obejmować swoim zakresem także miejsce wypoczynku zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie pasma jezdnego i dające wgląd w cały przebieg toru. Miejsce to powinno stwarzać enklawę integrującą użytkowników i zachęcać do przebywania w jej obszarze. Plac wypoczynku powinien mieścić 4 ławki oraz do 10 szt. gazonów kwiatowych i zapewniać przestrzeń do swobodnego poruszania się użytkowników wraz z rowerami od strefy wejścia do stojaka rowerowego czy miejsca wejścia na pasmo jezdne toru.
zdjęcie: www.pumptracks.nl
Dojścia i dojazdy
Obecnie teren działki dostępny jest od strony ul. Dorszowej. Planuje się w kolejnym etapie inwestycji wykonanie zejścia oraz podjazdu dla niepełnosprawnych od strony ul. Bałtyckiej.
Parametry toru:
- Długość pasm jezdnych toru (potocznie rozumiana jako dł. toru) - minimum 60 mb,
- Szerokość użytkowa pasm jezdnych - minimum 1 m,
- Wysokość typowych przeszkód (muld napędzających) - od 40 do 90 cm,
- Wysokość zakrętów (band) - od 90 do 120 cm,
- Ilość przeszkód typu mulda (w tym muldy wyjściowa i wejściowa zakrętu) – minimum 20,
- Ilość profilowanych zakrętów - minimum 4,
- Ilość pompek rozpędowych - minimum 10
Powyższe parametry należy uznać jako wyjściowe do wykonania projektu budowlanego. Parametry dotyczące muld i zakrętów muszą być dostosowane do długości toru i dobrane w taki sposób, by spełniały wszystkie kryteria właściwe dla bieżni pumptrack. Tor powinien posiadać cechy rekreacyjnego toru rowerowego, z przeznaczeniem dla osób początkujących na nim jazdę oraz posiadać parametry toru sportowego, umożliwiającego przeprowadzenie na nim zawodów sportowych.
Termin zakończenia realizacji budowy pumptracka w Jarosławcu został zaplanowany na 15 czerwca 2018 r.
Zdjęcia zamieszczone w artykule są poglądowe i nie odzwierciedlają projektowanego toru rowerowego w Jarosławcu.
zdjęcie: www.pumptracks.nl